پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/03/08 03:16
کد خبر: 16076

اسحاق جهانگیری کیست؟

اسحاق جهانگیری در سال ۱۳۳۶ در کوه‌شاه در شمال شرق استان هرمزگان به دنیا آمد

به گزارش شمانیوز: اسحاق جهانگیری در سال ۱۳۳۶ در کوه‌شاه در شمال شرق استان هرمزگان به دنیا آمد. اسحاق جهانگیری تحصیلات خود را تا پایان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی در سیرجان گذراند.

 

خانواده

 

پدر او حسن جهانگیری، ابتدا کارگر معدن کرومیت آبدشت (از معادن توابع اسفندقه) بود، که بعد‌ها به سیرجان نقل مکان کرد و تا پایان بازنشستگی، کارمند اداره کشاورزی سیرجان بود. اسحاق جهانگیری دومین فرزند پسر خانواده جهانگیری است. دو برادر او، از اعضای سپاه پاسداران بودند، که در خلال جنگ ایران و عراق شهید شدند؛ محمد جهانگیری در سال ۱۳۵۹ در منطقه سوسنگرد و یعقوب جهانگیری در سال ۱۳۶۳ در عملیات بدر به شهادت رسیدند. دو برادر دیگر اسحاق جهانگیری نیز کمابیش در فعالیت‌های سیاسی حضور دارند، که برادر کوچکتر؛ مهدی جهانگیری، در زمان ریاست اسفندیار رحیم مشایی بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت سرمایه‌گذاری این سازمان را بر عهده داشت و در سال ۱۳۸۷ مجبور به استعفاء شد، سپس اقدام به تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و بانک گردشگری کرد و به عنوان نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران فعالیت می‌کند. مهدی جهانگیری رییس گروه مالی گردشگری و نایب رییس اتاق بازرگانی تهران مهرماه ۹۶ بازداشت شد. برادر معاون رئیس جمهور پیش از این در فضای افکارعمومی با اتهاماتی مواجه شده بود که کوشیده بود پاسخ‌هایی به آنها بدهد اما این پاسخ‌ها منضمم به مستنداتی نبود. برخی از اتهامات متوجه حضور او در بانک گردشگری بود.

 

 

فعالیت اجرایی بعد از انقلاب اسلامی

 

اسحاق جهانگیری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به عنوان مسئول جهاد سازندگی شهرستان جیرفت مشغول به کار شد و سال ۱۳۶۳ در جهاد کشاورزی فعالیت کرد تا اینکه در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست به نمایندگی از مردم جیرفت وارد مجلس شد.


جهانگیری همچنین توانست در سومین دوره مجلس شورای اسلامی بار دیگر از طرف مردم جیرفت به مجلس راه یابد. وی با عنوان چهره حزبی نیز شناخته می‌شود، زیرا وی از موسسان حزب کارگزان سازندگی به شمار می‌آید.

 

 

استانداری و وزارت

 

اسحاق جهانگیری در سال ۱۳۷۱ در دولت  هاشمی رفسنجانی به اصفهان رفت و به جای غلامحسین کرباسچی استاندار اصفهان شد. همچنین وی در دوره دولت اصلاحات ابتدا به عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی شد و پس از ادغام وزراخانه‌ها نیز مسئولیت وزارت صنایع و معادن را بر عهده گرفت.

 

 

معاون اول رئیس جمهور

 

اسحاق جهانگیری مرداد سال ۱۳۹۲ از سوی حسن روحانی به عنوان معاون اول رئیس جمهور در دولت یازدهم انتخاب شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/399gzq