پنج‌شنبه 23 فروردین 1403 - 11 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/09/26 15:46
کد خبر: 14707

این علائم کرونا کشنده است + جزئیات مهم

متخصصان تاکید دارند باید نسبت به علائم ابتلا به این ویروس آگاه‌سازی صورت گیرد.

متخصصان تاکید دارند باید نسبت به علائم ابتلا به این ویروس آگاه‌سازی صورت گیرد. تب، سرفه خشک، خستگی و بی‌حالی، درد و رنج، گلو درد، اسهال، التهاب ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، و بثورات پوستی رایج‌ترین علائم ابتلا به کووید ۱۹ است. با این حال، این موارد تنها علائم ابتلا به کرونا نیست. پژوهشگران می‌گویند یکی از علائم ابتلا به کرونای شدید آبی شدن لب هاست.

لوئیس نلسون، استاد دانشگاه علوم پزشکی نیوجرسی امریکا در این باره می‌گوید: برای بسیاری از مردم که به صورت جدی بیمار نیستند، آبی شدن لب‌ها معمولاً به دلیل سرمای هواست که به دلیل کند شدن روند خون رسانی به این ناحیه رخ می‌دهد.

 

با این وجود، ممکن است اندام‌های بدن به‌خصوص لب‌ها به دلیل بیماری نیز آبی شوند که اصطلاحاً به آن سیانوز می‌گویند. سیانوز یکی از نشانه‌های بیماری است و در اثر کمبود اکسیژن در هموگلوبین‌های خون در زیر پوست رخ می‌دهد. اگر اشباع اکسیژن در خون به کمتر از ۸۵ درصد افت کند، سیانوز رخ می‌دهد و در صورت ادامه یافتن این روند ممکن است فرد دچار نِکروز (بافت مردگی) شود.

 

در واقع با کاهش خون حاوی اکسیژن در بافت، رنگ پوست و لب‌ها آبی رنگ می‌شود. متخصصان می‌گویند اگر شاهد آبی شدن رنگ لب‌های خود هستید، باید سریعاً به سایر علائم مربوط به بیماری توجه کنید.

تحقیقات نشان داده است متاسفانه آبی شدن رنگ لب‌ها یکی از علائم ابتلا به کرونای شدید است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های امریکا این علامت را در لیست علائم هشدار آمیز و اضطراری ابتلا به کووید ۱۹ قرار داده است. این مرکز تاکید دارد اگر افراد مبتلا به کرونا علائمی مانند مشکلات تنفسی شدید، درد یا فشار مداوم در قفسه سینه، گیجی و سردرگمی، ناتوانی در بیدار شدن و یا خوابیدن، و نیز لب‌های مایل به آبی را مشاهده کردند باید سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

جان سیلیک، استاد علوم پزشکی دانشگاه بوفالو نیویورک می‌گوید: بسیاری از انسان‌هایی که لب هایشان به دلیل ابتلا به کرونا متمایل به آبی می‌شود، علائم دیگر بیماری را نیز از خود نشان می‌دهند. به طور معمول این افراد دچار تنگی نفس، و نفس نفس زدن می‌شوند.

با این حال، ممکن است آبی شدن لب‌ها یگانه علامت ابتلا به کرونای شدید در بیماران باشد. این افراد گرچه ممکن است علائم دیگر ابتلا به کووید ۱۹ را از خود نشان ندهند، اما به طور قابل توجهی دچار افت اکسیژن موجود در خون می‌شوند. در واقع کرونا بیشتر به عنوان یک بیماری عروقی تشریح می‌شود که رگ‌های کوچک بدن را درگیر خود می‌کند تا یک بیماری که تنها شش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 آنچه دیگران میخوانند :تاکید دوباره مهرداد اسکویی بر راه اندازی بنیاد خسرو سیناییتوهین ریحانه پارسا به امین تارخ + عکسمبلغ یارانه نقدی تغییر می کند + مبلغ جدیدسلاخی 9 دختر و پسر جوان توسط قاتل توئیتر + جزئیاتمهران مدیری و امید خواننده برادر هستند + عکس

 

آبی شدن لب‌ها همیشه نشانه ابتلا به کروناست

ریچارد واتکینز، استاد دانشگاه علوم پزشکی اوهایو امریکا تاکید دارد که بدانیم آبی شدن لب‌ها به ندرت به معنای ابتلا به کووید ۱۹ است اما این علامت به معنای واقعی یکی از علائمی است که نشان دهنده ابتلا به یک بیماری جدی و شدید است. آبی شدن لب‌ها می‌تواند ناشی از طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مختلف باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد ذیل است:

۱- قرار گرفتن در معرض هوا یا آب سرد

۲- لخته شدن خون

۳- خفگی

۴- عفونت ریه

۵- زمانی که فرد در آستانه غرق شدن قرار دارد.

۶- مشکلات بلند مدت ریه مانند آسم که به مرور شدیدتر شود.

۷- ذات الریه شدید

۸- تورم در اطراف تار‌های صوتی

۹- التهاب‌های بافتی که منجر به بسته شدن مجاری تنفسی مانند نای و نایژه شود.

۱۰- نقص مادرزادی قلب، نارسایی قلبی، یا ایست قلبی

۱۱- مصرف بیش از حد دارو

۱۲- تشنج طولانی مدت

۱۳- سمومی مانند سیانور

متخصصان امریکایی تاکید دارند حتی اگر مبتلا به کرونای شدید هم نشده باشید، آبی شدن لب‌ها زنگ خطری است که نشان دهنده وقوع یک رخداد خطرناک در بدن است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا توصیه دارد در صورت مشاهده این علامت در خود و یا دیگران سریعاً و بدون فوت وقت اقدام به مراجعه به مراکز درمانی و دریافت خدمات اورژانسی کنید.

در صورتی که حال فرد وخیم باشد، حتماً با اورژانس تماس حاصل کرده و درخواست آمبولانس کنید. مراجعه سریع به مراکز درمانی می‌تواند خطرات احتمالی جانی را کاهش دهد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4dxxrq