دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/24 03:18
کد خبر: 13965

خبر خوش در آینده ای نزدیک/ واکسن ایرانی کرونا + جزئیات

روز گذشته مصطفی قانعی ، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا خبر داد:

روز گذشته مصطفی قانعی ، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا خبر داد:

قرار است اردیبهشت ماه سال آینده، تزریق انسانی را در فاز ۳ شروع کنیم. این امید را داریم که در یک حد مشخصی، از خرداد به بعد شروع تزریق انسانی را داشته باشیم.

وقتی واکسن ساخته شود، برای همه قابل استفاده است، ولی در نظر داشته باشید، واکسن آنفولانزا ۶۰ درصد اثر دارد یا واکسن سل خیلی کمتر از این اثر دارد، بنابراین هیچ واکسنی نیست که ۱۰۰ درصد پیشگیری کند.

عضو کمیته واکسن کرونا در خصوص قیمت نهایی، واکسن کرونای ایرانی گفت: هزینه تزریق این واکسن 7 دلار خواهد بود.

 

 

اردیبهشت، ماه خوش خبری از واکسن کرونای ایرانی

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا  در خصوصیات تولید واکسن ایرانی به خبرنگار اجتماعی گفت: در حال حاضر چند تیم ایرانی روی چند نوع واکسن کار میکنند. هیچکدام از این واکسن ها مرحله انسانی را طی نکرده‌اند و هنوز در مرحله حیوانی هستند. امیدواریم که تا اول اردیبهشت همه‌شان وارد فاز 3 انسانی شوند.

 

 

اعلام قیمت برای جذب سرمایه گذار

دکتر قانعی که پیش از این گفته بود واکسن ساخت ایران تا خرداد ماه 1400 به تزریق عمومی می رسد و قیمت این واکسن را نیز حدود ۷ دلار بیان کرد در خصوص این قیمت گذاری برای واکسنی که هنوز به فاز انسانی وارد نشده است گفت : قیمت را اعلام کردیم تا سرمایه گذاران اعلام آمادگی کنند.

در حالی دکتر قانعی از تولید واکسن کرونا ایرانی و تزریق عمومی آن در خرداد 1400 خبر داد که دکتر سیماسادات لاری روزگذشته بیان داشت که بخاطر تحریم ها ورود واکسن کرونا به ایران سخت و دشوار شده است.

دکتر قانعی در خصوص اینکه اگر ایران به تولید واکسن کرونا ایرانی نزدیک است چرا باید به واکسن خارجی فکر کنیم و از مانع تحریم برای واکسنی غیر ایرانی بگوییم گفت: آنچه که خانم دکتر لاری میگویند بخاطر تجربه‌ای است که از واکسن آنفولانزا داشتیم که ایران پیش خرید کرد و پولش هم پرداخت شد ولی در فرودگاه جلوی انتقال آن را گرفتند. بنابراین تجربه نشان داده که هرگاه ملت ما دچار بحران یا مشکل جدی شود ، ابرقدرت ها مانع از این میشود که آن نیازهای حداقل مثل واکسن و دارو به ما برسد. فقط یک راه وجود دارد و آن هم تولید داخلی است.

 

 

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که در پروژه کواکس کمک می کند

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در پروژه کواکس کمک میکند تا بخشی از واکسن‌های مورد نیاز کشورها تامین شود. ایران هم اعلام کرده است که من حاضرم دراین پروژه شرکت کنم.

 

 

جوانان باهوش ایرانی کاشف واکسن کرونای ایرانی هستند

در ادامه  دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا  نیز از واکسن ایرانی کرونا به رکنا گفت .

دکتر محرز با تاکید بر اینکه واکسن ایرانی کرونا ساخته شده است در خصوص جزئیات این واکسن و تیم کاشف آن اینگونه به رکنا گفت : چند واکسن کرونا در ایران ساخته شده است ولی هنوز تست های انسانی آن آغاز نشده است. یک نمونه از این واکسن ها به زودی تست انسانی خود را آغاز خواهند کرد که احتمالا این واکسن بعد از طی شدن مراحل انسانی ، در همان خرداد به تزریق عمومی خواهد رسید.

دکتر مینو محرز با بیان اینکه وقتی تکنولوژی را در اختیار جوانان باهوش ایرانی قرار دهیم به نتیجه دلخواه خواهیم رسید ادامه داد: جوانان ما علم لازم را دارا هستند وقتی تکنولوژی را به علم آنها اضافه کنیم در اختیارشان قرار دهیم می توانیم به نتیجه درست و مناسب برسیم. جوانان ما که در همه جهان در بهترین جایگاه ها قرار گرفته اند و در بخش داروسازی نیز در عرصه های جهانی موفق بوده اند در همین کشور نیز وقتی تکنولوژی لازم برای تحقیق و بررسی را در اختیارشان قرار دهیم به نتیجه می رسند و شاهد بودیم که در ساخت واکسن کرونا نیز موفق عمل کردند.

دکتر محرز با تاکید بر اینکه تیم تحقیقاتی بر روی واکسن کرونا در ایران تیم جوان و بسیار باسواد هستند افزود: 90 درصد باهوش ترین دانشجویان ایرانی در صنعت شریف تحصیل کرده اند . تا پیش از این از این دانشجویان نابغه خود استفاده درست نکردیم. بعد از تحصیل از کشور مهاجرت می کردند و اغلب به آمریکا می رفتند و در آن کشور افتخار آفرین بودند ، چرا ؟ برای اینکه امکانات تحقیقات در ایران نبود و وقتی به کشوری که امکانات لازم را داشت می رسیدند ، علم خود را به آنها می دادند . الان وقتی امکانات در اختیار این جوانان قرار گرفت با دانش خود به نتیجه رسیدند. جوانان ما دانش را دارا هستند ، وقتی تکنولوژی به اضافه دانش آنها می کنیم ، نتیجه حاصل می شود. در ایران موسسات واکسن سازی عظیمی داریم. یکی از بزرگترین مرکز واکسن سازی را شرکت برکت در حال ساخت آن است . پیش از این نیز مرکز رازی یکی از بهترین ها بود و هست.در حال حاضر نیز دو مرکز تحقیقاتی برروی واکسن کرونا به مرحله تست انسانی رسیده اند.

 

منبع: رکنا 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qa698