پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/03 13:13
کد خبر: 12557

موج سواری کرونا در 6 ماه آینده

​رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: در ۶ ماهه دوم سال دمای هوا در کشورهای نیمکره شمالی کاهش می‌یابد و این کاهش سبب تاخت و تاز ویروس کرونا در جهان می‌شود.

دکتر سید محمد جزایری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز پنجشنبه افزود: در ۶ ماهه دوم سال احتمال بروز موج های دیگر کرونا وجود دارد و همزمانی ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا یکی از دلایل احتمال بروز موج های دیگر این بیماری است.

وی یادآور شد: عفونت های تنفسی اعم از ویروسی و باکتریایی می توانند محیط را برای ابتلا به بیماری کرونا مساعد کرده و برعکس کووید ۱۹ هم می تواند دستگاه تنفس را برای ابتلای افراد به عفونت های تنفسی ویروسی و باکتریایی مهیا کند.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران ادامه داد: بروز موج سوم کرونا در کشور خیلی بعید نبود اما در برخی کشورها با تمهیداتی مانند رعایت فواصل اجتماعی، توانستد بیماری کرونا را تا حدی کنترل کنند.

جزایری تصریح کرد: تا زمانی که واکسن و دارویی برای پیشگیری و درمان کرونا کشف و عرضه نشود، هیچ چاره ای جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم. مردم دنبال راه جایگزین دیگری نباشند و همچنان توجه جدی به توصیه های بهداشتی داشته باشند.

وی استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، حضور نیافتن در تجمعات و شستن مرتب دست ها با آب و صابون از جمله توصیه هایی اعلام کرد که  مردم باید همچنان به دقت رعایت کنند.

مردم دچار آسودگی خیال کاذب شده‌اند

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران همچنین گفت: مردم مدتی است دچار آسودگی و خیال کاذب نسبت به بیماری کرونا شده اند که این موضوع خطرناکی است.

جزایری افزایش مسافرت ها، دید و بازدیدها، برگزاری مراسم ها و حضور بیشتر برخی از مردم در تجمعات و مکان های شلوغ و پرتردد را نمونه هایی از آسودگی کاذب نسبت به کرونا عنوان کرد.

وی ادامه داد: مسوولان هم باید با برنامه ریزی و اتخاذ تمهیدات مناسب نسبت به کنترل و پیشگیری از بیماری اقدام کنند که نمونه ای از آن، اعمال برخی محدودیت ها از جمله دورکاری کارکنان دولت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: تعداد کشندگی و میزان ابتلا به ویروس کرونا در ایران جزو بالاترین آمار در جهان است. هم اکنون در برخی کشورهای نیمکره جنوبی شرایط مانند ۶ تا ۷ ماه قبل در کشورهای نیمکره شمالی است یعنی موارد ابتلا و مرگ و میر  این کشورها خصوصا در آمریکای جنوبی  بالاست. این در حالی است که در حال حاضر عکس این حالت در نیمکره شمالی تقریبا مشاهده می شود یعنی در این نیمکره آمار ابتلا و فوت در حال کاهش است.

جزایری افزایش تماس را یکی از مهم ترین دلایل این موضوع اعلام کرد و افزود: هرچه تردد مردم و تماس های فیزیکی بین آنها افزایش یابد این ویروس فرصت بیشتری برای تاخت و تاز می یابد.

وی، عواملی انسانی مانند احتمال استعداد ژنتیکی، عوامل ویروسی و نیز عوامل محیطی نظیر آب و هوا و درصد رطوبت در هوا را از دیگر عوامل مهم بالا بودن فوتی ها و ابتلا اعلام کرد و گفت: این عوامل هم نقشی مهمی در این زمینه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عامل مهم دیگر در میزان کشندگی و ابتلا به بیماری را بی توجهی پروتکل های بهداشتی در بین مردم دانست.

جزایری ادامه داد: آلودگی هم می تواند ابتلا به بیماری را افزایش دهد، در ایران از حدود آبان ماه با افزایش آلودگی هوا و پدیده وارونگی مواجه خواهیم بود که  می تواند مشکلات جدی به بار آورد.

 

 

منبع: ایرنا 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gn694